Divendres,26 abril, 2024
IniciA PORTADAPERFILS/ Leo Torrecilla: "ens agradaria que els polígons fossin part de Sant...

PERFILS/ Leo Torrecilla: “ens agradaria que els polígons fossin part de Sant Quirze”


16:45:32 | 12/1/2023 | JAVI QUINTANO |


Avui publiquem una entrevista que li vam fer el 2 d’agost al Leo Torrecilla, que és president de l’Associació de Polígons de Sant Quirze, on ell mateix hi té una empresa, Moldiplast, i també és vicepresident de la Cambra de Comerç de Sabadell, d’on depèn Sant Quirze, entre d’altres càrrecs. L’entrevista amb Torrecilla la vam tenir després de publicar l’entrevista amb l’Alcaldessa, a finals de juliol, on ella comentava que el consistori mima les empreses dels polígons. Volíem escoltar l’altre part de la història, i ara, quan hem pogut, la publiquem. 

Torrecilla és president d’una Associació que té uns 6 anys i que representa els polígons de Sant Quirze (Can Casablancas, Can Torras – Can Llobet, Barcelona Centre i Can Canals) on hi ha unes 450 naus industrials i unes 300 empreses establertes. Aquests polígons tenen una ubicació estratègica ideal: Sant Quirze és un lloc fantàstic, perquè hi ha l’autopista i és fàcil de connectar amb Manressa, Tarragona, Girona, etc. 

Si li preguntem per les connexions, i en concret, sobre el quart cinturó, ens diu que Esquerra, en general, estava força en contra, però hi haurà quart cinturó. “Diga-li com vulguis. Això està ja… ningú pot dir a tocar, perquè fa 40 anys que ho està, però ara sí que ho està. “

Sobre els punts febles del polígon: hi ha molta rotació d’empreses. El problema és que Sant Quirze només té naus petites. A la que algú vol ampliar negoci, marxa. A Montcada hi ha grans naus, a la Riera de Caldes hi ha grans naus… 

El Vallès, el pol industrial més gran del sud d’Europa

Torrecilla ens explica que el Vallès és el pol industrial més gran del sud d’Europa. A tota Espanya no hi ha una concentració tan gran com hi ha al Vallès. “Només hi ha la zona de Lyon, a França, que tingui una concentració industrial com hi ha aquí al Vallès: ni Marsella ni Milà té la concentració d’aquí: ni en volum, ni en sectors ni en diversitat. Per això empreses japoneses, alemanyes i de tot el món venen aquí. Hi ha clusters, agrupacions de proveïdors, i això és bo per les empreses. En un lloc buit no es pot fer res: necessites quantitat de proveïdors, i aquí al Vallès hi son. Que la nau és cara? Sí. Que l’Ajuntament no hi ajuda? Sí. Però a nivell del dia a dia, encara que et regalin el terreny, tens tots els proveïdors junts.”

50 metres de carrer o el pont de la discòrdia de Can Canals

A l’entrevista li preguntem per un tema que menciona l’alcaldessa a la seva entrevista: el pont de Can Canals. “Volem connectar el polígon de Can Canals amb Sabadell, amb l’autopista, per no haver de fer tota la volta. El carrer Albareda ja està fet. Falten 50 metres. Hi ha una mica de desnivell, hi passa una riera. Seria molt barat tirar-hi terra i cobrir el desnivell, però com que hi passa fauna per la riera, volen fer un pont envolat, aèri, i això ho encareix molt. Però a part hi volen posar carrils bici, i equipaments de fibra, i qualsevol equipació per qualsevol necessitat futura, i això ho encareix fins a 1,2 milions d’euros, quan un veí d’aquest polígon, Wences, tenia una oferta de 200.000 euros… abocant terres, posant un cilindre gran per sota, amb menys d’una sisensa part del pressupost estava fet. Però vaja, jo no hi entenc, i es veu que això s’ha de fer de la manera que l’Ajuntament ha planificat i val això.”

Això fa més de 20 anys que s’ha de fer. Primer no era una prioriat per ningú, després, pels empresaris va ser important… aquí el problema és que hi entrava l’Ajuntament de Sabadell i el de Sant Quirze, i com que no hi va haver acord, doncs… ara quan ho hem volgut fer, Sabadell ja ha signat el que havia de signar, i ara ja es pot fer… però qui ho paga? L’Ajuntament diu que les empreses del polígon. I les empreses diuen que no, que no ho volen pagar tot. I aquí hi ha hagut la discussió. La divisió del pagament l’ha decidit l’Ajuntament, nosaltres no hem pogut proposar. Inicialment, això eren competències de la Generalitat, ens havien dit. Com no ho fa la Generalitat, ho hauria de fer l’Ajuntament, però no ho vol fer. I té la potestat de repercutir-ho. I ho repercuteix un 90% als empresaris i un 10% a l’Ajuntament. Però no es farà si no es fa com l’Ajuntament diu. Els empresaris del polígon estan emprenyats però ho necessitem, a qualsevol preu, per tant, s’ha de tirar endavant. Ho podria haver pagat la Generalitat, o 50% i 50%, o tot l’Ajuntament. No hi ha res escrit de com s’ha de fer, però l’Ajuntament ha decidit que es faci així. A mitjes hauria estat més just, des del meu punt de vista, perquè se’n beneficiarà el polígon però també el poble… 

Els polígons, part de Sant Quirze

En aquests vint anys que porto, voldríem, amb l’Ajuntament, ser més constructius, fer més coses junts, que els polígons formessin part de Sant Quirze, i no siguin només els “pagadors” de la festa i els oblidats de la festa… Ens agradaria que hi arribin els serveis, que no hi arriben (la brossa, cadascú es paga la seva, la neteja l’hem anat augmentat amb els anys i ara és un cop cada 6 mesos, fins que les plantes de les voreres tenen un metre…).

Si els polígons estan més nets i cuidats, la gent voldrà treballar a Sant Quirze. Amb el fàstic que fan els polígons actualment, la gent se’n va a altres llocs… Ningú se sent atret pels polígons de Sant Quirze. És impossible. Hi ha un de la junta de l’Associació que pensa en marxar de Sant Quirze per la relació que té actualment amb l’Ajuntament. L’any de la pandèmia van pujar entre un 40 i un 60% els impostos a les empreses de cop, d’un any per un altre sense escalar-ho. Les empreses no poden fer res, davant de tot això, només pagar. 

A altres llocs, a Manresa, a Mollet, etc. hi ha polígons que van molt bé, que hi ha col·laboració público-privada. Aquí, ara mateix, no hi ha col·laboració público-privada. En un escenari ideal, hauriem de tenir una relació més fluïda, i unes respostes més ràpides i efectives. No cal que se’ns digui a tot que sí, és una tonteria pensar així, però si, per exemple, entren a robar a diferents naus en diferents dies i demanem que es partulli addicionalment que se’ns digui que sí. Això no val especialment diners: potser han de deixar de patrullar una mica uns dies i així dissuadirem els lladres. Son aquest tipus de coses. O si s’ha de netejar un cop més durant l’estiu, que es pugui fer… em costa de creure que aixó no es pugui fer… No vull criticar aquest ajuntament o al d’abans, que aquest sigui pitjor o millor que el d’abans. Simplement vull que el que hi hagi, que col·labori. És igual, qui sigui. Volem tenir polígons més nets, més ben connectats i amb altres serveis… si hi pugués haver transport públic, perfecte… ens agradaria que els polígons estiguessin més integrats a la ciutat. Si estiguessin nets i hi hagués avingudes, els caps de setmana podrien ser passejos, per exemple. Jo m’imagino uns polígons amb arbres… es podrien aprofitar els caps de setmana, que estan buits. 

 

 

 

- PUBLICITAT -
anun2
anun22
previous arrow
next arrow

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

- PUBLICITAT -
renting
renting2
- PUBLICITAT -spot_img
ARTICLES RELACIONATS

El més llegit

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.Más Info

ACEPTAR
Aviso de cookies