JAVI QUINTANO
9/6/2023 | 15:00:32
Saber què esperen els lectors dels mitjans locals i quines són les seves necessitats informatives reals és un dels primers passos que cal fer perquè el periodisme local es revitalitzi i realment respongui a les necessitats de la comunitat a què es dirigeix. Els mitjans locals, en molts casos, han anat reduint les cobertures i apostant per continguts més prefabricats o notes de premsa o notícies ràpides d’elaborar, cosa que frustra els seus lectors, perquè està molt lluny de les seves necessitats.
Tractar de saber què esperen els lectors és justament el que ha fet l’organització filantròpica American Journalism Project, que ha dut a terme un estudi massiu, recopilant l’opinió de prop de 5.000 residents a vuit mercats locals als Estats Units, i que llança conclusions que poden tenir valor igualment per a mitjans locals d’altres països.
L’estudi, conduït per Fiona Morgan, directora d’escolta comunitària d’American Journalism Project, i gairebé 100 ambaixadors comunitaris pagats, s’ha realitzat a través d’entrevistes telefòniques, grups focals i missatges de text.
La investigació revela que les experiències de les comunitats amb les notícies locals poden ser marcadament diferents, fins i tot dins del mateix mercat. Mentre algunes comunitats respecten profundament els seus diaris locals, altres senten que han estat danyades per les mateixes publicacions, o fins i tot no les coneixen. Però més enllà de les diferències, l’equip de recerca de l’American Journalism Project va identificar nou temes comuns. Des del Diari Sant Quirze, en prenem bona nota:
1.- La gent vol que els mitjans tinguin un enfocament realment local i cobreixin més actes.
L’estudi va revelar un desig generalitzat de més notícies centrades a la comunitat local. Els enquestats van expressar frustració sobre la manca de cobertura d’esdeveniments, problemes i desenvolupaments al veïnat immediat. Hi ha una clara preferència per les notícies del seu entorn més proper i una sensació de desconnexió quan passa alguna cosa al veïnat i no saben on buscar informació rellevant i precisa.
2.- La gent vol fets comprovats i fiables.
A l’era de la informació, la desinformació i les “fake news” són preocupacions significatives. Els enquestats van expressar el desig de disposar d’un espai segur i fiable per obtenir informació verificada, una font que pugui actuar com un amortidor contra les falsedats que es difonen a les xarxes socials i altres plataformes digitals.
3.- La gent vol que s’expliqui la història completa de les comunitats.
Els residents de barris de baixos ingressos i comunitats de minories ètniques sovint senten que els mitjans tradicionals només apareixen a les seves comunitats quan hi ha una història sensacionalista de crim per explicar. Els participants de l’estudi van demanar una representació més equitativa i autèntica de les comunitats, que destaqui tant els desafiaments com els èxits, i presenti una imatge completa i no estereotipada.
4.- La gent vol conèixer les decisions abans que es prenguin, i que els responsables de prendre decisions rendeixin comptes pels resultats.
Els enquestats volen estar informats sobre les decisions polítiques i corporatives que podrien afectar les seves vides abans que es prenguin. També volen que els periodistes juguin un paper actiu en la rendició de comptes, assistint a les reunions, escodrinyant les declaracions públiques i fomentant la transparència a través de la feina.
5.- La gent es vol veure a si mateixa a les notícies, i a les redaccions.
Hi ha una demanda creixent d’inclusió i diversitat a les notícies. Els participants a la recerca volen que les redaccions reflecteixin la diversitat de la població que serveixen, i que les històries i veus de totes les comunitats siguin representades en la cobertura de notícies.
6.- La gent vol que els periodistes facin les seves preguntes.
Hi ha una demanda de periodisme que abordi les preocupacions i preguntes específiques de la comunitat. Els enquestats volen que els periodistes representin els seus interessos i reportin sobre temes que realment els importen, en comptes de seguir una agenda de notícies predeterminada.
7.- La gent vol informació que pugui fer servir.
Els participants de l’estudi van expressar el desig d’obtenir informació pràctica i útil. Volen notícies que puguin utilitzar a la seva vida quotidiana, com detalls sobre esdeveniments comunitaris, canvis en els serveis locals, i consells i orientació sobre temes rellevants per a la seva comunitat.
8.- La gent vol que les notícies vagin a trobar-lo.
Hi ha un fort desig que les notícies siguin accessibles i fàcils de trobar. Això pot implicar una major presència a les xarxes socials, aplicacions de notícies locals, o fins i tot butlletins per correu electrònic i missatges de text. És essencial que els mitjans arribin a la gent a les plataformes que ja estan usant.
9.- La gent vol finançar el periodisme, però no sap com.
Molts enquestats van expressar una disposició a donar suport al periodisme financerament, però no estan segurs de com fer-ho. Això suggereix que els mitjans podrien fer una feina millor per explicar les opcions de subscripció i donació, i de comunicar el valor i la importància del suport financer per a la salut a llarg termini de l’organització de notícies.