JAVI QUINTANO
19/6/2023 | 17:20:32
En una entrevista al Diari, la Tere Casas i la Davinia Cisteré, de la Biblioteca de Sant Quirze, ens expliquen que els resultats del darrer informe son alarmants, però esperables. Aquests resultats, diuen, “ens situen més de 40 punts per darrera d’Asturies” i això és equiparable a un curs o un curs i mig menys, per part nostra. És a dir, la comprensió lectora afecta a totes les altres matèries, i a pitjors resultats, menys nivell acadèmic.
Família, escola i biblioteca
Però, com podem millorar aquests resultats? A la Biblioteca creuen que hi ha tres “protagonistes” o actors que hi tenen molt a fer i a dir. El primer és la familia, el segon, l’escola, i el tercer, la Biblioteca.
Començant pel final, sobre la Biblioteca, ens diuen que les biblioteques ja no son aquells espais de silenci, espais on només s’hi fa recerca o lectura. Ara també son lloc de trobada, de coneixement, i per suposat, llocs on -en el cas de Sant Quirze- hi ha un fons de més de 45.000 llibres. També hi ha la premsa, llibres digitals, revistes, etc. I fins a 12 clubs de lectura. La Tere se’n declara fan absoluta: “son espais no només de lectura, sino també de compartir, de conéixer gent, de conéixer altres punts de vista… son espais de gran enriquiment social i intel·lectual”.
A més, la Tere ens diu que, si anem a la Biblioteca de Sant Quirze, “amb 1 carnet pots treure 30 llibres durant 30 dies, és una burrada. 30 llibres per carnet. Durant un mes. Si vens amb 4 persones, són 120 llibres… I si a part em dius, és que mira, soc molt modern i el llibre en paper no el vull, doncs tens biblioteca digital, que tens comics, que tens llibre infantil, que tens de tot.”
Sobre l’escola, creuen que és bàsic que s’acompleixi amb la llei de 1982: totes les escoles haurien de tenir una biblioteca i un bibliotecari. “amb complir la llei, ja tindriem molt fet, però en un immens número de cops, no es compleix”. La Davinia reconeix que potser sí “totes les escoles tenen una biblioteca, però clar, una biblioteca no és un carro, al mig d’un passadís amb tres coixins i quatre llibres”. És cert que la lectura va lligada a les assignatures de llengua, etc. però la biblioteca no és només el lloc on estan els llibres, sinò que hi ha un responsable que manté al dia el fons bibliotecari, recomana, promociona, en fa el prèstec i la devolució, gestiona els prèstecs interbibliotecaris, etc.
De fet, davant d’aquests pèssims resultats de comprensió lectora, el Departament d’Educació de la Generalitat ha avançat el desplegament del Pla nacional del llibre i la lectura, que es va aprovar el març de 2022. Segons fonts d’Educació, el departament impulsarà una prova pilot en 50 centres el proper curs per tal de reactivar les biblioteques escolars i tirar endavant diverses accions en compressió lectora. Aquest pla, es comprometia, fa més d’un any, a impulsar tot un conjunt de mesures per tal de fomentar l’hàbit lector i millorar els índexs de lectura. Segons fonts d’Educació, la previsió és detallar i desplegar tot el pla el pròxim mes de juliol.
6 consells per a la família
El cert és que, si bé és molt important el què pugui fer l’escola i la biblioteca, és primordial l’educació que es rep a casa: “els nens i nenes fan el què veuen a casa”, em diuen. Si a casa no hi ha llibres o no llegeix mai ningú, és molt difícil que els fills siguin lectors.
Quines son les 6 coses, senzilles, que podem fer en família perquè els fills i filles llegeixin més?
1. Prendre consciència de la importància de la lectura. «Lee y conducirás, no leas y serás conducido», diuen que va dir santa Teresa. Llegir és un ascensor social: ens fa més lliures, tenir esperit crític, ens dona vocabulari, comprensió del món, altres maneres de veure el món, connexió amb altres èpoques, cultures, etc.
2. Augmentar l’oferta de llibres que hi ha a casa. “Que n’hi hagi de gruixuts i de prims”, diur la Davinia: còmics, amb dibuixos, sense dibuixos, amb lletra gran, petita. Com ja s’ha vist, no cal comprar: pot visitar-se la Biblioteca amb un carnet i tenir-ne molts durant un mes. “Es com quan arribes a casa i obres la nevera: a vegades et ve de gust un troç de formatge i altres, una coca-cola”, diu la Tere. “que es pugui triar”. Crear “el racó” de la lectura, pot ser una bona opció.
3. Acompanyar a llegir. No només llegir amb els fills, o per ells, sinò interessar-se per què estan llegint, si els hi agrada, parlar sobre els temes de lectura, conjuntament. Que hi hagi converses sobre la lectura. Que se’n parli.
4. Trobar el moment de llegir. A vegades el nostre problema o el dels nostres fills és que no hi ha temps per llegir… caldrà trobar-lo, potser “robant-li” espai a les pantalles (mòbils, tele, ordinador, videojocs). Les pantalles, com es va explicar en un article recent al Diari, estan robant espai a altres activitats i també alterant l’atenció. Per això a alguns països nòrdics ja estan tornant al paper físic, a l’escriptura a mà, etc.
5. Que els pares llegeixin. Com s’ha dit, els fills fan el què veuen a casa. Si a casa no es llegeix, els fills no llegeixen. Igual que els nens, els adults necessitem una mica de ventall de llibres on triar, un moment per llegir, etc. Un club de lectura pot ser l’inici de tornar a la lectura habitual.
6. Deixar-se assessorar pels bibliotecaris. A Sant Quirze tenim un luxe de Biblioteca, just davant d’un parc gran, en una zona de passeig. A més hi ha un equip expert i milers de llibres esperant-nos per a grans i petits. Visitar la biblioteca en família pot ser una bona activitat, i deixar-se assessorar ens pot portar a trobar el llibre que buscàvem: el matx perfecte per passar una bona estona mentre donem aliment al cap i l’ànima.