TRIBUNA CULTURAL
JOSE ANTONIO AGUADO
8/11/2024 | 8:30:32
El Mercat de les Flors ha estat testimoni del naixement de la peça In Vacuo de la companyia de dansa integrada Yurdance, una obra potent i de gran qualitat. Aquesta peça és una coproducció del Mercat de les Flors i forma part del projecte europeu EBA (Europa Beyond Access), una aposta que cal aplaudir. Sens dubte, és un impuls a ballarines que descobreixen en les seves actuacions subtils facetes de la bellesa.
Míriam Aguilera i Rita Noutel estableixen un diàleg corporal amb l’espai on tot s’il·lumina o apareix entre ombres. L’espai buit és el seu territori d’exploració, un doble mèrit com a coreògrafes de les seves peces i intèrprets. Un viatge cap al moviment i la paraula, en aquest espectacle l’espectador també hi trobarà les paraules de les ballarines que donen sentit a l’escena.
És fonamental el disseny de llums de Cristina Eugen, que ajuda en aquesta posada en escena plena de força i empoderament. Des dels detalls més petits com la il·luminació d’un rostre o unes mans, fins a l’escenari immens i sense cortines, amb tres parets i un espai on ballen els cossos de la Rita i la Miriam, en una recerca de la bellesa i l’expressió corporal. Una graduació lenta i delicada, amb un ritme de duets i solos.
La idea d’In Vacuo va sorgir a partir del moment social postpandèmic, convidant l’espectador a reflexionar sobre com veu els altres i com ens veiem a nosaltres mateixos. Les dues ballarines porten al darrere un bagatge d’hores de treball dur, en solitari, en duet o sota l’atenta mirada del coreògraf Jordi Cortés. Sens dubte, aquest és el seu primer treball llarg. Rita Noutel es mou en cadira de rodes i Miriam Aguilera camina amb una pròtesi a la cama. Durant l’espectacle intercanvien els seus instruments de desplaçament, buscant aquest punt d’avantguarda i experimentació que aporta imatges poderoses a la retina de l’espectador. Hi ha una connexió evident entre les emocions de l’espectador i aquestes dues dones que ballen sense complexos ni etiquetes.
A Catalunya, la dansa integrada té un nom propi: Jordi Cortés, que amb la seva feina a la Caldera, realitza la seva tasca pedagògica, el seu brou de cultiu, d’on neixen riques històries plenes d’emoció, una feina emocionant, que mereix tot el nostre aplaudiment. La imaginació i la fantasia tenen lloc a la Caldera en cada assaig. La perspectiva de la dansa canvia quan es reivindica el moviment com a principi del ball conscient. Ballar és més que moure’s. És un procés emocional i vivencial que fa que tot el cos es mobilitzi com a part constitutiva de la realitat que ens envolta.
Sens dubte, aquest projecte de Yurdance, In Vacuo no cau en el buit, sinó que suma, no comença de zero, sinó que fa camí amb la producció de Marina Cardona, el disseny de so de Jordi Agut i altres col·laboradors que contribueixen i s’exigeixen en aquest projecte il·lusionant. Esperem un llarg recorregut per a aquest espectacle que s’obre davant dels nostres ulls com una finestra màgica i ens revela amb infinita saviesa les complexitats del cos humà, les subtileses de les emocions i la màgia del moviment. Una peça de dansa complexa executada amb destresa per dues ballarines que exploren els seus propis cossos, la música i la llum a l’escenari de la casa de la dansa.